Jdi na obsah Jdi na menu

Velká pardubická

26. 5. 2020

 ​SEZNAM PŘEKÁŽEK:

 

  • 1. Živý plot (po startu)
  • 2. Živý plot s příkopem
  • 3. Malý vodní příkop
  • 4. Velký Taxisův příkop
  • 5. Irská lavice
  • 6. Popkovický skok
  • 7. Francouzský skok
  • 8.–9. Malé zahrádky
  • 10. Anglický skok
  • 10. a Prodloužený taxisův příkop
  • 11. Živý plot s příkopem
  • 12. Živý plot – seskok
  • 13. Živý plot
  • 14. Poplerův skok
  • 15. Drop
  • 16. Kamenná zeď
  • 17. Hadí příkop
  • 18. Velký vodní příkop
  • 19. Malý Taxisův příkop
  • 20-21. Velké zahrádky
  • 22. Suchý příkop (za lesem)
  • 23. Steeplechase skok
  • 24. Živý plot (u hangáru)
  • 25. Velký anglický skok
  • 26. Suchý příkop (mezi břízkami)
  • 27. Havlův skok
  • 28-30. Steeplechase skok

VELKÝ TAXISŮV PŘÍKOP

 Původně se jednalo o 200 cm hluboký a 500 cm široký příkop, skrytý za 150 cm vysokým i širokým živým plotem, který nahradil proutěnou překážku z roku 1874 někdy před rokem 1892. Kůň s jezdcem tak museli překonat takřka osmimetrovou vzdálenost, aby v pořádku doskočili opět na rovinu. Kůň musel při doskoku přenést váhu na všechny čtyři nohy, jinak docházelo k pádu. Příkop za plotem navíc mohl koně překvapit a polekat, stejně jako hloubka překážky, ze které se kůň jen těžko dostává.

Dnešní Taxisův příkop je kratší a jeho odskoková hrana byla zmírněna. Živý plot je na odskoku vysoký 150 cm a široký 180 cm. Jeho zadní hrana je o deset centimetrů vyšší a následuje za ním metr hluboký příkop – propast má tedy hloubku 260 cm oproti předchozím 360 cm. Její šíře je 400 cm a směrem k doskočišti její dno stoupá. Pro koně představuje překážku celkem 150 – 160 cm vysokou a 580 cm širokou (oproti předchozím 650 cm).

1024px-velky_taxisuv_prikop.jpg

TAJEMSTVÍ TAXISU

Klíčovým momentem pro jeho překonání je správné najetí na tuto překážku a dostatečná rychlost. K tomuto tématu se již několikrát vyslovil žokej Josef Váňa, který radí Taxis skákat vpravo. Eva Palyzová pro změnu volila levou stranu (v rozhovoru s Vladimírem Davidem v roce 1987). Váňa jej s různými koňmi absolvoval mnohokrát, naposledy v roce 2014, ve svých téměř 62 letech. V roce 1992 pronikli na dostihovou dráhu demonstranti za práva zvířat a způsobili incident, kvůli němuž právě na Taxisu přišel Železník pod Josefem Váňou o možnost svého pátého vítězství ve Velké pardubické. V příštím roce byly některé překážky – včetně Taxisu – upraveny a sníženy. Skok má přesto dodnes pověst nejtěžší překážky kurzu Velké pardubické, i když někteří jezdci připouští, že překonání Hadího příkopu bývá problematičtější.

crop-1296821-p200710140333801_520x250.jpg7bb9e74-202717-profimedia-0174482290-0d0400000-0d0496894-1d0000000-0d8881988-sector_1080x607-crop.jpg